De Duitse automaker Audi maakt zware tijden door en de nieuw aangetreden Nederlandse topman Bram Schot wil daarom flink bezuinigen.
Schot wil de kosten voor 2022 met 15 miljard euro hebben teruggebracht, vertelt hij tegen het Duitse zakenblad Manager Magazin. Volgens het blad zien veel mensen hem als een ware Messias.
Audi maakt binnen het Volkswagenconcern luxe auto’s en zag de verkopen afgelopen jaar mede door nieuwe emissie-eisen teruglopen. Ook is het Volkswagenconcern miljarden euro’s kwijt aan boetes als het gevolg van het sjoemelsoftwareschandaal en daardoor zijn besparingen uiterst belangrijk.
Audi is volgens Manager Magazin van plan toekomstige vacatures niet op te vullen en daarmee zou het personeelsbestand met 3 procent kunnen krimpen.
Naast de besparingen kondigde Schot ook aan nog krachtiger te gaan inzetten op de verdere ontwikkeling en productie van elektrische auto’s. “We moeten het gevoel van urgentie aanwakkeren. We moeten sneller knopen doorhakken en meer risico durven nemen.”
Schot is opvolger van Rupert Stadler die in juni werd gearresteerd op verdenking van betrokkenheid bij de dieselfraude. Eerst gaf hij tijdelijk leiding aan Audi, maar per 1 januari is hij definitief benoemd tot topman. Hij staat bekend als een 'sociaal begaafde kosmopoliet'.
De toekomst is aan de elektrische auto
In een zeldzaam interview met de Volkskrant zei Schot vorige week dat hij heel goed past bij Audi: "We vormen een mooie combinatie. Zij zijn gedegen, enorm betrouwbaar en als ze tot beslissingen komen, is dat weloverwogen. Ik ben wereldburger, onorthodox, makkelijk te benaderen. Kies niet altijd de gebaande paden. De combinatie vormt een mooie balans tussen risico’s en kansen."
Ook in dat interview zei Schot dat de elektrische auto de toekomst heeft en dat diesel- en benzineauto's hun langste tijd gehad hebben, als is de beslissing om helemaal te stoppen met de ontwikkeling en productie van brandstofauto's een hele moeilijke, erkende hij:
"Als je uitgaat van een levenscyclus van zo’n tien jaar voor een auto, is het mogelijk dat in 2025 de laatste cyclus aanbreekt van de brandstofauto. De ontwikkeling van een personenwagen vergt 48 maanden, dus als je terugrekent weet je dat je over twee of drie jaar fundamentele keuzen moet maken."
Audi heeft hoe dan ook hoge verwachtingen van de e-tron, zijn eerste elektrische auto.